فیزیک مفهومی

فیزیک با طعم لذت

فیزیک مفهومی

فیزیک با طعم لذت

دنبال چی می‌گردی؟‌

دانلود کتاب تصویری اطلس کامل منظومه‌ی شمسی

دوشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱ ق.ظ

دانلود کتاب تصویری اطلس کامل منطومه‌ی شمسی سازمان ناسا

منظومه‌ی شمسی یا سامانه‌ی خورشیدی سامانه‌ای دربرگیرنده‌ی یک ستاره به نام خورشید و اجرام آسمانی است که در مدارهایی پیرامون آن می‌گردند.

سامانه‌ی خورشیدی از انفجار یک ابر نو ‌اختر و فرو ریزش یک ابر چرخان پدید آمد و در دوران رنسانس و با مشاهده‌های افرادی از جمله گالیلئو گالیله کشف ‌شد. این سامانه در بازوی شکارچیِ کهکشان راه شیری واقع‌ شده و 25000 سال نوری از مرکز کهکشانی و کناره‌ی کهکشان فاصله دارد. خورشید بیش از 99/8 درصد جرم سامانه‌ی خورشیدی را شامل می‌شود و سرچشمه‌ی انرژی بسیار از جمله انرژی گرما و نور است. این ستاره عضوی از توده‌ی ستارگان نخستین است. مانایی سامانه‌ی خورشیدی به مانایی خورشید وابسته است و اگر خورشید نابود شود، سامانه‌ی خورشیدی نیز نابود می‌شود.

سامانه‌ی خورشیدی دارای هشت سیاره‌ی عطارد، ونوس، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پنج سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس، پلوتو، هائومیا، ماکی ماکی و اریس است. چهار سیاره‌ی نخست، سیاره‌های درونی یا زمین سان هستند و بیش‌تر از سنگ ساخته شده‌اند و چهار سیاره‌ی دیگر سیاره‌های بیرونی یا غول‌های گازی هستند و از گازهای مختلف ساخته شده‌اند. علاوه بر این اجرام، سامانه‌ی خورشیدی دارای اجرام دیگری از جمله ماه‌ها، سیارک‌ها شهاب‌وارها، شهاب‌ها، شهاب سنگ‌ها و دنباله‌دارهاست. سامانه‌ی خورشیدی هم‌چنین دارای مناطق خاصی از جمله کمربند سیارک‌ها، سیارک‌ها، کمربند کویپر و دیسک پراکنده است.

ماده‌ای نازک و فشرده به نام محیط میان سیاره‌ای میان سیاره‌ها و اجسام دیگر وجود دارد. اجزای سازنده‌ی محیط میان ‌سیاره‌ای از هیدروژن خنثی و غیر یونیده شده، گاز پلاسما، پرتوهای کیهانی و ذرات گرد و غبار تشکیل شده‌اند. در واقع این پنداشت که فضا یک خلا کامل است، نادرست است و مواد محیط میان‌سیاره‌ای در فضا وجود دارد ابری کروی شکل و بزرگ به نام ابر اورت سامانه‌ی خورشیدی را دربرگرفته است و از 2۰۰۰ تا 5۰۰۰ واحد نجومی دورتر از خورشید آغاز می‌شود و از ۱۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ واحد نجومی دورتر از خورشید ادامه می‌یابد. سامانه‌ی خورشیدی تا جایی گسترش می‌یابد که دیگر تحت تاثیر خورشید (نفوذ نور خورشید، گرانش خورشیدی، میدان مغناطیسی خورشید و بادهای خورشیدی) نباشد.

برگرفته از سایت ویکی پدیا با کمی دست کاری

دریافت کتاب‌چه‌ی تصویری به صورت کامل و در اندازه‌ی واقعی

موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۹۴/۰۳/۰۴
سیامک محمودی

نظرها  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی