فیزیک مفهومی

فیزیک مفهومی

فیزیک با طعم لذت

دنبال چی می‌گردی؟‌

۱۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

فیزیک از نگاه تصاویر و به روایت شما!

۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۱۸
سیامک محمودی

کیهان‌شناسی مطالعه‌ی سرآغاز، تکامل و سرانجام نهایی جهان است. کیهان‌شناسی فیزیکی به نوعی کاوش علمیِ سرآغاز و تکامل ساختارهای بزرگ مقیاس، دینامیک جهان و سرانجام نهایی آن و هم‌چنین کشف قوانین علمی حاکم بر این حقایق می‌باشد. موضوع‌های مربوط به آغاز آفرینش و سیر تکاملی جهان به‌وسیله‌ی ستاره شناسی، فلسفه و دین بررسی می‌شود. کیهان شناسی، گذشته، حال و آینده کاینات را بررسی می‌کند. کاینات تمام چیزهای موجود در عالم را شامل می‌شود: چه مریی باشد چه نامریی، چه کشف شده باشد چه کشف نشده باشد. این کتاب تنها اشاره‌ای کلی به کیهان شناسی دارد و تنها مفاهیم پایه‌ا‌ی این علم را به شما می‌آموزد. شهرام طالعی، مدرس نجوم، در این کتاب برای شما در 46 صفحه، مختصری از علم کیهان شناسی را جمع آوری کرده است.

۱ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۱۵:۱۷
۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۵۵
بدون شرح!

۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۱۲:۵۳
سیامک محمودی

فیزیک از نگاه تصاویر و به روایت شما!

۱ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۴۱
سیامک محمودی

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دانشگاه ام. آی. تی از لینک زیر و با دانلود آزمایش‌های بسیار جالب و آموزنده‌ی آن به یک آزمایش‌گاه مجازی بسیار پیشرفته بر روی رایانه‌ی خو دسترسی داشته باشید.

۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۶ اسفند ۹۳ ، ۱۹:۰۴
سیامک محمودی

شبیه سازی‌های تعاملی و بسیار جذاب فیزیک دانشگاه کلورادو که به همت آقای دکتر خلیلی و سرکار خانم عباسیان به زبان فارسی نیز ترجمه شده است، از بهترین شبیه سازی‌های موجود برای یادگیری فیزیک می‌باشد. این شبیه سازی‌ها دامنه‌ی گسترده‌ای از موضوع‌های فیزیکی از جمله مباحث حرکت، صوت، امواج، کار، انرژی، توان، گرما، ترمودینامیک، پدیده های کوانتومی، نور، تابش، الکتریسیته، مغناطیس و مدار ها  را در بر می‌گیرد. برای دانلود برنامه‌ی مربوط به اجرای فایل‌ها، برنامه‌ی جاوا را متناسب با رایانه‌ی خود دانلود و نصب کنید.

شما می‌توانید برای دانلود موضوع‌های مورد علاقه‌ی خود بر روی کلمه‌های لینک‌دار شده‌ی بالا کلیک نمایید.

۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۵ اسفند ۹۳ ، ۱۵:۲۲
سیامک محمودی
عکاسی از پدیده‌های فیزیکی فرصتی است برای تاملی بیش‌تر بر قوانین دنیای پیرامون خود. فرصتی است تا زیبایی‌های علم فیزیک را در قالب تاثیرگذار هنر و از کادر دوربین عکاسی با دوستانمان سهیم باشیم.

مسابقه‌ی عکاسی فیزیکی از سال ۱۹۹۶ درکشور آمریکا توسط انجمن معلمان فیزیک آمریکا American Association of Physics Teachers  به طور سالیانه برگزار می‌شود. در زیر عکس‌هایی از دوره‌های مختلف این مسابقه در اختیار شما دوستان عزیز قرار گرفته است.

هر کدام از این عکس‌ها به یکی از پدیده‌های جالب در دنیای فیزیک اشاره دارد.  نظر شما درباره این تصاویر چیست؟ چگونه باید آن‌ها را بر اساس قوانین فیزیک توصیف کرد؟

اگر دوست داشتید در توصیف پدیده‌ها از بنده بپرسید، در خدمت‌تان هستم.

۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۴ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۲۰
سیامک محمودی

انیمیشن فوق العاده‌ای که ابعاد گیتی را از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین  ذره در جهان به تصویر می کشد. پیش از این نسخه‌ی یک آن توسط سایت سازنده‌ی HT wins منتشر شده بود. نسخه‌ی جدید آن را در زیر می‌توانید دانلود کنید و ببینید.

پدیده‌هایی را که به‌طور روزمره با آن‌ها سروکار داریم به‌طور معمول بر حسب متر اندازه‌گیری می‌کنیم؛ اما بد نیست گاهی نگاهی به جایگاهمان در جهان (از هر دو سوی) بیندازیم. جهان بسیار ریزها و بسیار بزرگ‌ها.

۰ نظر موافق‌ها ۰ مخالف‌ها ۰ ۲۲ اسفند ۹۳ ، ۲۰:۵۲